Do zadań Zespołu ds. Realizacji Zadań z Zakresu Pomocy Społecznej należy w szczególności:
- ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej, przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych,
- rozpoznawanie i dokonywanie oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej na terenie Gminy,
- przygotowanie wniosków wraz z dokumentacją przewidzianą obowiązującymi przepisami dla danego świadczenia, opracowywanie indywidualnych planów pomocy,
- przygotowanie materiałów niezbędnych do sprawozdawczości,
- współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami, stowarzyszeniami, fundacjami oraz osobami fizycznymi w celu realizacji zadań z pomocy społecznej,
- systematyczne wprowadzanie danych osobowych klientów do programu informatycznego POMOST STD i użytkowanie programu zgodnie z jego przeznaczeniem,
- pozyskiwanie danych o klientach na potrzeby przyznania świadczeń z pomocy społecznej
- za pomocą programu informatycznego SEPI,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych na potrzeby innych Zespołów wymaganych
- na podstawie odrębnych przepisów,
- inicjowanie nowych rozwiązań mających na celu zapobieganie niekorzystnym zjawiskom
- oraz poprawę sytuacji osób wymagających pomocy,
- sporządzanie analiz i sprawozdań dotyczących realizowanych zadań,
- korzystanie z sytemu teleinformatycznego WYWIAD PLUS przy prowadzeniu postępowań dotyczących pomocy społecznej.
- organizowanie i koordynowanie usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych,
- kontaktowanie się z różnymi instytucjami w celu rozwiązywania problemów zdrowotnych, materialnych, mieszkaniowych, rodzinnych i prawnych podopiecznych,
- organizowanie pracy opiekunek w przydzielonych środowiskach w zakresie powierzonych
im obowiązków służbowych, - ustalanie harmonogramu czasu pracy opiekunek,
- współpracowanie w sprawach dotyczących podopiecznych z Zespołami,
- sporządzanie wywiadów środowiskowych na potrzeby świadczenia usług opiekuńczych
i specjalistycznych usług opiekuńczych, - prowadzenie ewidencji osób kierowanych do domów pomocy społecznej oraz związanych
z tym rozliczeń, - organizowanie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi
w ramach Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 roku
w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych, - rozpoznawanie sytuacji rodzin lub osób potrzebujących pomocy oraz udzielanie pełnej informacji o przysługujących świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
- wnioskowanie i realizowanie programów związanych z pracą Zespołu,
- podejmowanie wszelkich działań mających na celu dobro klienta oraz pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
- systematyczne wprowadzanie danych osobowych klientów korzystających z usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych do programu informatycznego POMOST STD i użytkowanie programu zgodnie z jego przeznaczeniem,
- sporządzanie analiz i sprawozdań dotyczących realizowanych zadań Zespołu,
- korzystanie z sytemu teleinformatycznego WYWIAD PLUS przy prowadzeniu postępowań dotyczących pomocy społecznej.