Do zadań Zespołu ds. Realizacji Zadań z Zakresu Pomocy Społecznej należy w szczególności:
- organizowanie wykonywanych przez Centrum zadań z zakresu pomocy społecznej,
- prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie świadczeń pomocy społecznej, w tym: przyjmowanie wniosków o pomoc; przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych, kompletowanie dokumentacji wymaganej do przyjęcia określonego rodzaju świadczeń oraz koniecznej do ustalenia właściwej formy pracy socjalnej, przygotowanie pism niezbędnych do prawidłowego prowadzenia postępowania administracyjnego; weryfikacja i nadzór nad formalnoprawną i rachunkową częścią dokumentacji niezbędnej do przygotowywania decyzji administracyjnych, w tym pod względem zgodności z ustawą o pomocy społecznej, ustawą kodeks postępowania administracyjnego oraz innymi aktami prawa; przygotowanie decyzji administracyjnych, postanowień zaświadczeń, a także innych aktów,
- prowadzenie pracy socjalnej skierowanej na pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu ich zdolności do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie, w tym m.in.: motywowanie do podejmowania działań mających na celu rozwiązywanie problemów; kierowanie do placówek, organizacji, instytucji zajmujących się specjalistyczną pomocą; zawieranie kontraktów, planów pracy oraz ocena ich realizacji; podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach tego wymagających.
- współpracowanie z podmiotami zewnętrznymi w zakresie pomocy społecznej,
- wspieranie osób starszych, chorych i niepełnosprawnych oraz podnoszenie ich jakości życia mimo doświadczanych ograniczeń oraz barier w integracji ze środowiskiem, poprzez odpowiednie wsparcie w formie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
- zawieranie kontraktów socjalnych z osobami lub rodzinami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej w celu jej rozwiązania,
- organizowanie i koordynowanie usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych,
- kontaktowanie się z różnymi instytucjami w celu rozwiązywania problemów zdrowotnych, materialnych, mieszkaniowych, rodzinnych i prawnych podopiecznych,
- organizowanie pracy opiekunek w przydzielonych środowiskach w zakresie powierzonych im obowiązków służbowych,
- sporządzanie wywiadów środowiskowych na potrzeby świadczenia usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
- kierowanie do domów pomocy społecznej oraz prowadzenie związanych z tym rozliczeń.