
Informacja o naborze do Programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego
„Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością”
dla Jednostek Samorządu Terytorialnego” – edycja 2026

Centrum Usług Społecznych w Sępólnie Krajeńskim ogłasza nabór wniosków do realizacji Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – edycja 2026 finansowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Adresatami Programu są:
- dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia posiadające orzeczenie
o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt. 7 i 8 w orzeczeniu
o niepełnosprawności tj.:
- konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji
oraz
- osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności;
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Program adresowany jest dla mieszkańców Gminy Sępólno Krajeńskie.
Ważne !!!
- Uczestnik Programu może samodzielnie wybrać asystenta z wyłączeniem osób będących członkami rodziny, opiekunami prawnymi lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem Programu. Za członków rodziny uczestnika uznaje się: wstępnych oraz zstępnych, krewnych w linii bocznej, małżonka, wstępnych oraz zstępnych małżonka, krewnych w linii bocznej małżonka, zięcia, synową, macochę, ojczyma oraz osobę pozostająca we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku przysposobienia z uczestnikiem. Jeżeli asystent nie zostanie wskazany przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, asystenta wskazuje gmina, która realizuje Program, z uwzględnieniem postanowień ust. 4 pkt 1 lub 2 programu.
- W przypadku gdy usługi asystencji osobistej mają być świadczone na rzecz małoletnich, w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi asystencji osobistej, muszą zostać spełnione warunki określone w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2024 r. poz. 1802, z późn. zm.), a także wymagana jest pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
- W godzinach realizacji usług asystencji osobistej nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej, inne usługi finansowane w ramach Funduszu albo finansowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, o którym mowa w ust. 17, finansowane ze środków publicznych.
- Za realizację usługi asystencji osobistej w ramach Programu, uczestnik nie ponosi odpłatności.
- Usługi asystencji osobistej mogą być realizowane przez 24 godziny na dobę, 7 dni
w tygodniu, przy czym przez tego samego asystenta maksymalnie do 12 godzin na dobę. Przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której asystent rozpoczyna realizację usługi asystencji osobistej. Do czasu realizacji usługi asystencji osobistej nie wlicza się czasu dojazdu do i od uczestnika.
Program zapewnia usługi asystencji osobistej w szczególności polegającej na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
1) wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Komplet dokumentów należy składać do 15 grudnia 2025 roku.
WAŻNE!!!
Karty zgłoszeniowe przyjmowane są tylko w okresie trwania rekrutacji lub w czasie rekrutacji uzupełniającej.
Kolejność zgłoszeń nie ma wypływu na wynik naboru uczestników do Programu.
Zgłoszenie nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem do uczestnictwa w Programie.
Kto ma pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia:
Gmina/powiat, przyznając usługi asystencji osobistej, w pierwszej kolejności uwzględnia potrzeby:
1) osób z niepełnosprawnościami samotnie zamieszkujących i gospodarujących, które nie korzystają ze wsparcia innych osób,
2) osób z niepełnosprawnościami wspólnie zamieszkujących i gospodarujących, jednocześnie spełniających warunki, o których mowa w części III ust. 2 i nie 10 mających możliwości wzajemnego wsparcia, ani które nie korzystają ze wsparcia innych osób,
3) osób z niepełnosprawnościami, o których mowa w części III ust. 2, które przebywają w rodzinnej pieczy zastępczej w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 49), tj.: dzieci i osób przebywających w rodzinach zastępczych (spokrewnionych, niezawodowych lub zawodowych) lub w rodzinnych domach dziecka na zasadach określonych w art. 37 ust. 1-6 tej ustawy,
4) osób z niepełnosprawnościami, o których mowa w części III ust. 2, które przebywają w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, tj.: dzieci i osób przebywających w tych placówkach na zasadach określonych w art. 37 ust. 1-6 tej ustawy,
o ile wyłączną opiekę nad nimi w tej placówce sprawują małżonkowie lub osoba niepozostająca w związku małżeńskim.
Weryfikacja !!!
Ocena indywidualnej sytuacji uczestnika Programu będzie odnosiła się do zbadania/weryfikacji:
1) potrzeb osoby z niepełnosprawnością wymagającej wsparcia asystenta,
2) poziomu samodzielności osoby z niepełnosprawnością,
3) możliwości uzyskania pomocy od innych osób.
Otrzymane środki pozwolą na objęcie pomocą 72 osób.
Uwaga !!!
Możemy zweryfikować informacje, które mają wpływ na zakwalifikowanie do Programy m.in. poprzez:
- umówienie w Twoim mieszkaniu wizyty pracownika;
- zweryfikowanie dokumentów.
Zgłoszenie uczestników do Programu:
W celu zgłoszenia do Programu należy dostarczyć komplet dokumentów, który stanowią:
- 1. Karta zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026:
- 2. Kserokopia orzeczenia (oryginał do wglądu):
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
- o znacznym stopniu niepełnosprawności;
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
- 3. W przypadku osoby z niepełnosprawnością, która jest częściowo lub całkowicie ubezwłasnowolniona kserokopia (oryginał do wglądu) postanowienia sądu lub zaświadczenia o ustanowieniu opiekunem prawnym.
- 4. Podpisana klauzula informacyjna RODO w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026 Ministra Rodziny,
Pracy i Polityki Społecznej:
https://niepelnosprawni.gov.pl/download/6790/?tmstv=1764664195
Osoby zainteresowane udziałem w Programie prosimy o kontakt z Panią Nataszą Ksobiak pracownikiem Centrum Usług Społecznych w Sępólnie Krajeńskim przy ul. Szkolnej 8, telefonicznie pod numerem telefonu: 52-388-84-61 lub e-mailowo: n.ksobiak@cus-sepolno.pl.




